Čtvrtek, 28 března, 2024
- Komerční sdělení -aktuálně

Navzdory rekordně drahým pohonným hmotám Slováci nešetří a jezdí stále stejně

Podle odborníka začnou motoristé výrazněji omezovat svoji spotřebu, až když cena pohonných hmot překročí hranici dvou eur.
Ceny benzinu a nafty dosahují již několik týdnů historických rekordů. Po ruské vojenské invazi na Ukrajinu pohonné hmoty sice výrazně zdražily, avšak spotřeba benzínu a nafty na Slovensku vůbec neklesá.

Jak totiž vyplývá z údajů společnosti Slovnaft, který je dominantním hráčem na slovenském trhu, spotřeba benzínu a nafty nejen nepoklesla, ale ve srovnání s loňským rokem ještě mírně vzrostla.

Podle mluvčího Slovnaftu Antona Molnára za tímto paradoxním vývojem, když navzdory výraznému zdražování mírně roste i spotřeba, je řada faktorů. Jedním z nich je odložená spotřeba způsobená pandemií.

Velká část spotřebitelů si během několika lockdownů naspořila dostatek peněz, a proto nyní po uvolnění mají z čeho utrácet.

„To, že Slováci nepřestoupili do hromadných dopravních prostředků, souvisí is celkovou mobilitou. Je to jistý projev životního stylu a svobodného pohybu,“ říká Molnár. V neposlední řadě je za tím i relativní cena pohonných hmot.

Relativně stále levné
Ceny na čerpacích stanicích sice dosahují rekordních úrovní, při přepočtu na odpracovaný čas však nejsou až tak vysoké.

Jak totiž vyplývá ze srovnání průměrných mezd a cen pohonných hmot, tedy kolik vlastně musí Slováci vynaložit práce na koupi jednoho litru nafty či benzínu, nejsme na tom úplně nejhůře.

Podle propočtů institutu INESS průměrný motorista dnes musí pracovat na litr benzinu necelých 13 minut. Loni a v roce 2020 to bylo 11, respektive 10 minut. V posledních letech od začátku tisíciletí museli Slováci na litr benzínu pracovat stejně, případně ještě více.

Například v roce 2000 musel průměrný zaměstnanec dělat na jeden litr benzinu až téměř půl hodiny. Pokud by se i cena benzínu v současnosti zvýšila na dvě eura za litr, tak by to sice peněženky spotřebitelů pocítily, ale stále by byl relativně levnější než v minulosti. V takovém případě by se dostupnost pohonných hmot dostala na úroveň z roku 2014, kdy jsme na litr benzinu museli v průměru pracovat zhruba 17 minut.

Slovnaft předpokládá, že spotřeba pohonných hmot by měla zůstat na současných úrovních. Podmínkou je však zachování ekonomického růstu. Pokud by se naše, respektive evropské hospodářství propadlo do recese, tak by i motoristé začali méně tankovat.

Komfort a pohodlí
Analytik maloobchodu Ľubomír Drahovský vidí za neochotou omezit spotřebu pohonných hmot i jisté pohodlí spotřebitelů. „Lidé jednoduše berou dopravu osobním vozidlem jako potraviny, tedy základní a nezbytnou věc. Je to o pohodlnosti a komfortu běžného života,“ přibližuje Drahovský.

Dalším aspektem je podle něj i nekvalita hromadné dopravy. Pokud lidé nebudou mít k dispozici moderní hromadné dopravní prostředky, které chodí v častých a pravidelných intervalech, tak ze svých osobních vozidel jednoduše neprosednou.

Odborník odhaduje, že benzin a nafta by musely zdražit ještě výrazněji, aby lidé nakonec začali upřednostňovat hromadnou dopravu. Psychologickou hranicí jsou podle něj dvě eura. Pokud by pohonné látky zdražily nad tuto úroveň, tak se motoristé začnou poohlížet po jiných alternativních způsobech dopravy.

Další články autor

Comments

spot_img

Nejnovější články