Slováci během uplynulých měsíců dávali při nákupu přes internet přednost domácím prodejcem. Uvedla to v analýze Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk.
Upřesnila, že podle aktuálních údajů Statistického úřadu SR tak za loni udělalo přes 86% lidí, meziročně jde o více než čtyřprocentní nárůst. Slováci ve věkové kategorii 16 až 74 let nejméně důvěřují prodejcům, jejichž původ je mimo zemí EU. Dodávky z těchto zemí si za loňský rok objednalo jen 18% lidí.
„Ukazuje se trend, že nejčastěji nakupují oblečení a obuv mladí lidé. Až 75% mladých ve věku 25 až 34 let koncem roku uskutečnilo právě nákup oblečení za dohromady 280 eur. Zatímco v kamenných obchodech mineme menší částky, ale častěji, právě internetové nákupy ukazují , že jejich realizujeme méně často, ale v případě různých akcí víme utratit mnohem vyšší částky. Podle statistik si nákup přes internet dopřejeme přibližně jednou až dvakrát do měsíce, „řekla Buchláková.
Výrazně podle ní klesl nákup nábytku a zboží do domácnosti přes internet, a to až o polovinu. Zatímco v roce 2019 tak dělalo až 40% Slováků, loni jich bylo něco přes 20%. Souvisí to i s omezením příjmů domácností a soustředěním se spíše k zajištění základního zboží, jako jsou potraviny a kosmetika. Stoupl i nákup léků, činí tak až 24% lidí, což je téměř 10-procentní meziroční nárůst. Jídlo přes internet nakupovala přes čtvrtina Slováků.
„Loni jednoznačně převládaly nákupy, resp. Objednávky od domácích prodejců. Nárůst nákupů domácích produktů před zahraničními ukazuje, že Slováci pod vlivem pandemie začali více sledovat původ zakoupených výrobků. Během pandemie COVID-19 se výrazně změnily nákupní zvyklosti spotřebitelů a významná část nákupů se přenesla do online prostředí. Zatímco kamenné prodejny byly během pandemie COVID-19 týdny zavřené, online obchody fungovaly bez omezení. Nejčastěji objednanými zbožím byly oděvy, boty nebo doplňky, a to téměř 70%, „přiblížila Buchláková.
Podle analýzy asi 18% Slováků uvádí, že při nákupech přes internet nemají dostatečné digitální dovednosti a znalosti, proto upřednostňují nákup v kamenných obchodech. Až 77% Slováků podle Buchlákovej uvedlo, že upřednostňuje nákup osobně, nakolik je tam možnost vidět výrobky. Důležitou roli hraje i věrnost obchodem a síla zvyku.
Ani ne tři procenta Slováků podle analýzy uvedlo, že měli nějaký problém při objednání zboží přes internet. „Většinou jde o podvod, tedy vůbec nedoručený zboží nebo služba či zneužití údajů z kreditní karty. Častokrát i reklamace a odškodnění byly problematické nebo reakce na reklamaci byla neuspokojivá,“ dodala Buchláková.